Online Randevu Bize Ulaşın Sizden Gelen Sorular Forum Sayfamız

İştahsızlık

Kemoterapi ilaçları iştah değişikliklerine neden olabilir. Ağız ve boğazdaki problemler nedeniyle besinleri yutmada yaşanabilecek güçlükler, ilaçlara bağlı yaşanan tat almada bozulma ve bulantı nedeniyle iştahsızlık görülebilir. Bazen yorgunluk ve ruhsal sıkıntılar da iştah kaybına neden olabilir. İştahınız olmasa bile yeterli ve dengeli beslenmek çok önemlidir. Yeterli ve dengeli beslenme protein, vitamin ve kalori yönünden zengin beslenme olup, vücudun enfeksiyonlardan korunmasına ve kemoterapiye bağlı hasar oluşan hücrelerin hızla iyileşmesine yardımcı olur.

İştahsızlığınız için aşağıdaki önerileri uygulayabilirsiniz:

  • Kalori ve protein oranı yüksek yiyecek ve içecekler tercih ediniz.
  • 3 ana öğün yerine 4-8 küçük öğün tercih ediniz.
  • Ağız içinde yaranız yoksa limon, sirke, baharat, nane, maydanoz ve kekikle tatlandırılan yemekleri tüketebilirsiniz.
  • Eğer katı besinleri tüketmekte zorlanıyorsanız meyve suyu ya da çorba içebilirsiniz. Bu gibi sıvılar vücudun ihtiyacı olan protein, vitamin ve kaloriyi sağlamaya yardımcı olabilir.
  • Yeterli sıvı alımı önemlidir, ancak ana öğünlerde çok fazla sıvı tüketmeyiniz. Gereğinden fazla sıvı almak midenizi sıvıyla doldurup iştahsızlığınızı arttırabilir.
  • Kemoterapinin bazı türleri ağzınızda metal tadı verebilir. Bu durumda suya birkaç damla limon ya da portakal suyu ekleyebilirsiniz.
  • Sevdiğiniz yiyecekleri yemeniz söylense de, şiddetli iştahsızlık dönemlerinde çok sevdiğiniz yemeklerden uzak durunuz, çünkü daha sonraki dönemlerde bu yiyeceklerden tiksinebilirsiniz.
  • Kokusu olmayan, serin ya da ılık yiyecekleri tercih ediniz.
  • İştahınızı açmak için gün içinde yemekten önce hafif egzersiz ya da yürüyüş yapınız.
  • Rahat olabileceğiniz hoş ve kokusuz bir ortamda yemek yemeye çalışınız.
  • Eğer uzun süre beslenmede sıkıntı yaşarsanız beslenme desteğine ihtiyacınız olabilir. Bu nedenle beslenme durumunuzdaki değişimi hemşirenize ya da doktorunuza iletiniz.
  • Bazı hastalarda kemoterapi tedavisi süresince iştahta artma ve kilo alma görülebilir. Bu durumda beslenmenizle ilgili değişiklikler yapmanız gerekebilir. Bunun için hemşirenizle ya da doktorunuzla konuşunuz.